Overslaan en naar de inhoud gaan

Vraag & antwoord

De inloopavond is gehouden op dinsdag 18 februari 2025 van 19.00u tot 20.30u in Verenigingsgebouw De Eng te Dodewaard. De inloopavond is kenbaar gemaakt via brieven en nieuwsberichten via diverse media zoals in een advertentie en een redactioneel artikel in het Gemeente Nieuws en een facebook campagne (zie bijlage). Bij de avond waren vertegenwoordigers van De Bunte Vastgoed en Van Campen bouwgroep aanwezig als ontwikkelaars en Buro Ontwerp en Omgeving als stedenbouwkundig bureau. Daarnaast waren de projectleider en de wethouder vanuit de gemeente aanwezig. Naar schatting waren er rond de 200 belangstellenden aanwezigen.

In de zaal stonden drie sets met vijf panelen. Op de panelen waren het voorlopig stedenbouwkundig ontwerp, een themakaart met groen en water, een themakaart met infra, 3d-views en de beoogde planning te zien. Bij binnenkomst zijn aanwezigen gevraagd om een sticker te plakken op een luchtfoto om een beeld te krijgen waar ze vandaan komen. Hieruit blijkt dat een groot deel van de aanwezigen uit Dodewaard zelf komt. De aanwezigen varieerden van omwonenden die geïnteresseerd zijn in hoe het plan eruit komt te zien, tot woningzoekenden. Daarnaast was er een paneel met verschillende bouwstijlen en woningtypen, waarop aanwezigen een sticker konden plakken bij de bouwstijl en het woningtype van hun voorkeur.

Vraag en antwoord

Tijdens de inloopavond kregen aanwezigen de mogelijkheid om een formulier in te vullen waar ze op- en aanmerkingen op kwijt konden alsmede konden aangeven dat ze geïnteresseerd zijn in een persoonlijk gesprek. Onderstaand is per thema aangegeven wat de meest voorkomende vragen waren en hoe dit verwerkt is in het stedenbouwkundig plan. 

Stedenbouw

Welke stijl krijgen de woningen?

Omdat het plan nog in de planvormingsfase zit moet er nog een keuze gemaakt worden in de bouwstijl. De gemeente heeft aangegeven dat een kempische stijl is uitgesloten en dat de voorkeur gaat naar een Betuwse stijl. Mogelijkheden zijn jaren 30, Betuws en landelijk. In het nog op te stellen beeldkwaliteitsplan worden hier uitspraken over gedaan. Een beeldkwaliteitsplan zegt iets over architectuurstijl, sfeer, materialen en overgangen naar de openbare ruimte. Het dient als toetsingskader voor de gemeente.

Kunnen er meer levensloopbestendige (senioren)woningen in het plan opgenomen worden?

Naar aanleiding van de vraag om meer levensloopbestendige (senioren)woningen is het erf in de zuidoosthoek aangepast. In plaats van zes twee-onder-een-kapwoningen, zijn in het erf nu zeven levensloopbestendige woningen opgenomen. Dit betreft koopwoningen van één bouwlaag met een kap. Daarmee zijn er zeven extra levensloopbestendige (senioren)woningen aan het plan toegevoegd, wat het totaal aantal op dertien brengt. Bij alle locaties met levensloopbestendige woningen zijn de parkeervoorzieningen op korte afstand ingepast. Daarnaast is het ook denkbaar dat enkele twee-onder-een-kapwoningen of vrijstaande woningen levensloopbestendig worden ontworpen/ingericht. Daarmee zou het aantal nog vergroot kunnen worden.

Zitten er genoeg starterswoningen (betaalbare woningen voor alleenstaande jongeren) in het plan?

In het plan zitten sociale koopwoningen (vooralsnog tot € 250.000,-). Daarnaast komen er sociale huurappartementen. Bij de verdeling is rekening gehouden met 30% sociale huur, 10% sociale koop en 60% vrije sector koopwoningen.

Zitten er vrije sector koopappartementen in het plan?

Er zitten geen vrije sector koopappartementen in het plan. De appartementen zijn bedoeld voor sociale huur.

Zit er vrije sector huur in het plan?

Er zit er geen vrije sector huur in het plan. Bij de verdeling is rekening gehouden met 30% sociale huur, 10% sociale koop en 60% vrije sector koopwoningen.

Welke woningen stimuleren ouderen te verhuizen uit hun grote woningen?

In het plan waren eerst zes levensloopbestendige woningen opgenomen. Na aanpassing van het plan zijn dit er nu 13. Levensloopbestendige woningen zijn woningen die zo zijn ontworpen of aangepast dat ze geschikt zijn voor alle levensfasen van de bewoners. Dit betekent dat je er comfortabel en veilig kunt blijven wonen, zelfs als je ouder wordt of minder mobiel bent. De levensloopbestendige woningen kennen ook enige variatie in kavelgrootte. Dit om in te spelen op de verschillende behoeftes qua perceel (lees tuin) in deze levensfase.

Openbare ruimte

Is er veel speelruimte voor kinderen?

In het plan is ruimte gereserveerd voor meerdere speelplekken. Centraal in het plan zijn natte- en droge speelplekken gesitueerd. Een natte speelplek is een speelplaats waar kinderen kunnen spelen met water en modder. Deze plekken zijn ontworpen om kinderen te stimuleren om actief en creatief te zijn in de natuur. Deze plekken liggen in de zogenaamde wadi’s. Hier wordt ook het hemelwater in opgevangen. Centraal in de wijk ligt een grote wadi met natuurlijk spelen (denk aan boomstammen, veldkeien, touwenbruggen etc) in de laagtes, en twee droge speelplekken met passende speelelementen. De wadi’s aan de westzijde van de wijk kunnen eveneens dienen als speelplek, te midden van deze wadi’s liggen enkele eilandjes die gebruikt kunnen worden als droge speelplekken.

Kan de gemeente ook in Fructus I speeltuinen aanleggen?

De gemeente zal nog een speelvoorziening aanleggen in Fructus 1.

Kunnen de bomen in de weide hergebruikt worden in het plan?

Graag! De bomen hebben een verhaal. De 13 bomen kunnen ingepast worden op prominente plekken in de wijk.

We zitten hier op kleibodem, komt dat wel goed met allemaal wadi’s?

Het gebruik van wadi’s kan efficiënt zijn, zolang ze op een juiste manier worden aangelegd. De waterhuishoudkundige maatregelen worden in afstemming met het waterschap en de gemeente vormgegeven.

Verkeer en parkeren

Kunnen senioren bij de deur parkeren?

De levensloopbestendige (senioren) woningen zijn naast of rond parkeerkoffers gesitueerd, waardoor senioren dicht bij de deur kunnen parkeren. In de volgende vraag wordt ingegaan op de parkeersituatie voor het gehele plan.

Waarom kunnen mensen niet voor of bij hun eigen huis parkeren? Voor veel huizen is het ver lopen naar parkeerplaatsen in het huidige ontwerp?

De parkeernorm van de gemeente is relatief hoog. Om al deze auto’s een plek te kunnen geven, vraagt dit veel ruimte. Om deze reden kiezen we voor parkeerkoffers en parkeren in de straat. Parkeerkoffers zijn geclusterde parkeerplaatsen.

Parkeerkoffers bieden verschillende voordelen, zoals ruimtebesparing en ze kunnen gecombineerd worden met groenvoorzieningen zoals grasbetontegels, wat bijdraagt aan een groenere en klimaatadaptieve omgeving. Doordat er geen verkeer voor de deur is, kunnen kleine kinderen veilig op de stoep voor de deur spelen. Parkeerkoffers zorgen er daarnaast voor dat het aandeel parkeerplaatsen in de straat zo laag mogelijk gehouden kan worden. Geparkeerde auto’s kunnen door middel van parkeerkoffers ook beter aan het beeld worden onttrokken.

Verkeerskundig gezien geldt dat een loopafstand van circa 75 tot 100 meter van een woning tot de dichtstbijzijnde parkeerplaats acceptabel is. Rondom de centrale wadi is elke woning op maximaal 30 meter afstand bereikbaar vanaf een parkeerplek. Voor de drie westelijke blokken is die afstand maximaal 50 meter tot aan de dichtstbijzijnde parkeerplaats. Vrijstaande woningen en twee-onder-een-kapwoningen hebben ook altijd één of twee parkeerplaatsen op eigen terrein.

Kan er een paaltje worden geplaatst op de doorsteek naar de Florus Hoeve om zo de veiligheid van mensen en vooral voor kinderen te waarborgen?

In het plan wordt een paaltje opgenomen, waardoor het alleen mogelijk is voor langzaamverkeer (voetgangers en fietsers) en hulpdiensten om gebruik te maken van deze ontsluiting. Een calamiteitenontsluiting dus en niet voor doorgaand autoverkeer.

Is er genoeg parkeerruimte in het plan?

Voor het aantal parkeerplaatsen is gebruik gemaakt van de ‘Nota parkeernormen 2017’ van de gemeente Neder-Betuwe. Dit is een hoge norm en het plan voldoet daaraan. Voor ieder deelgebied, is het aantal parkeerplaatsen goed verdeeld, passend bij het type woning.

Is één ontsluitingsweg wel voldoende?

Één ontsluitingsweg heeft voldoende capaciteit om de verkeersgeneratie door de nieuwe woonwijk op te vangen. In geval van nood is er een tweede ontsluiting in de vorm van een calamiteitenontsluiting via de Florus Hoeve.

De Kalkestraat is te smal om een nieuwe woonwijk op te ontsluiten, kan deze weg breder gemaakt worden?

Een verbreding is niet nodig, het is een 30 km-weg en nu ook al toegangsweg tot het dorp. Extra verkeer past hier naar verwachting nog bij. Er komt op korte termijn nog een studie om de verkeerseffecten in relatie tot de Kalkestraat verder in beeld te brengen.

De gemeente heeft een verkeerskundig bureau opdracht gegeven onderzoek te doen naar de toename van het aantal verkeersbewegingen op de omliggende wegen en naar de vorm, functie en gebruik van deze wegen en in het bijzonder van de Kalkestraat in oostelijke richting. De uitkomsten worden meegenomen in de planvorming.

Kan er een voet- en fietspad worden gerealiseerd langs de Kalkestraat?

De gemeente staat positief tegenover het verlengen van het voetpad vanuit het dorp ter hoogte van de Kalkestraat 28 en 31 en aansluiten op de padenstructuur van Fructus. De gemeente gaat verkennen of dit gerealiseerd kan worden. Direct aan de oostzijde is een verbinding over de greppel mogelijk met het plangebied. Het plangebied voorziet hier in een voetpad de wijk in.

Kan er een voet- en fietspad richting de dijk gerealiseerd worden?

In de structuurvisie Neder-Betuwe 2018 staat deze zone langs de Dodewaardsestraat aangemerkt als ontwikkellocatie voor woningbouw Kalkestein. Bij een toekomstige planontwikkeling voor dit gebied wil de gemeente dit zeker meenemen. Op dit moment is zijn er geen gronden om een dergelijk pad te realiseren.

Ontstaat er geen onveilige situaties en een te grote verkeersdruk, gezien de grootte van de nieuwe wijk?

De gemeente heeft een verkeerskundig bureau opdracht gegeven onderzoek te doen naar de toename van het aantal verkeersbewegingen op de omliggende wegen en naar de vorm, functie en gebruik van deze wegen en in het bijzonder van de Kalkestraat in oostelijke richting. De uitkomsten worden meegenomen in de planvorming.

Verkoop

Kunnen bewoners uit Dodewaard voorrang krijgen op woningen?

Dat kan meegenomen worden in de toewijzing.

Wanneer wordt bekendgemaakt dat de woningen in de verkoop gaan?

Naar verwachting eind 2026.

Gaat verkoop via een loting?

Bij grote belangstelling zal verkoop via loting gaan.

Bouw

Gaat er geheid of geboord worden?

De verwachting is dat het grootste gedeelte geheid gaat worden. Daar waar er dicht op de bestaande bebouwing gebouwd gaat worden zal er geboord gaan worden. Dit dient nog door de constructeur bepaald te worden.

Waar gaat het bouwverkeer parkeren?

Bouwverkeer zal parkeren op de bouwlocatie en niet in de bestaande wijk. Verdere uitwerking hiervan volgt in het verdere traject.